MAASTRICHT/LANAKEN – Vertegenwoordigers van Vlaanderen en Nederland hebben pal op de grens een nieuwe overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Er is een akkoord over een aangepast tracé en een extra financiële bijdrage van de Nederlanders. ‘Na jaren stilstand creëren we nieuw perspectief’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘Er komt nu eindelijk uitzicht op een snelle verbinding tussen de hoofdsteden van de twee Limburgen’.

De plannen voor een sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht zaten in het slop door problemen rond het precieze tracé aan Nederlandse zijde. Nu is er eindelijk een doorbraak in het dossier. Een nieuwe overeenkomst – in de vorm van een addendum op de oorspronkelijke kaderovereenkomst – werd plechtig bezegeld op een symbolische plaats: pal op de grens tussen Vlaanderen en Nederland. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn tekenden voor Vlaanderen, de Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broek en de Maastrichtse wethouder John Aarts vertegenwoordigden onze noorderburen.

De nieuwe overeenkomst voorziet in een aangepast tracé. De eindhalte van de sneltram komt op het Mosae Forum in Maastricht en dus niet aan het Centraal Station, zoals eerst voorzien. In ruil betalen de Nederlandse partners een extra bijdrage van € 6 miljoen. De Nederlandse Provincie Limburg voorziet bovendien € 4 miljoen voor een elektrificatie van het treintraject Weert-Antwerpen (mits het Nederlandse Rijk de andere € 4 miljoen vrijmaakt) en € 1 miljoen voor een verhoogde kwaliteit van tramhaltes langs de route en een busverbinding tussen Echt en Maaseik. Dankzij de nieuwe overeenkomst zijn de jarenlange blokkeringen op het pad van de sneltram eindelijk uit de weg.

‘Het is goed nieuws dat de tram Maastricht-Hasselt er komt en dat we het bovendien combineren met een bredere impuls in grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen beide Limburgen’ zegt Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broek.

 ‘We zijn erin geslaagd om een dipje in de Vlaams-Nederlandse samenwerking om te buigen tot een versterkte samenwerking’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ‘We hebben nu een akkoord vol nieuwe perspectieven voor sterk en grensoverschrijdend openbaar vervoer voor Limburg. De provincie wordt beter ontsloten en het hele openbaar vervoer wordt naar een hoger niveau getild. De nieuwe tramlijn halveert de reistijd tussen Hasselt en Maastricht en wordt een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling en het toerisme’.

Wethouder John Aarts van Maastricht voegt toe: ‘Dit is de beste oplossing voor stad en euregio. Deze robuuste OV-verbinding tussen beide hoofdsteden is niet alleen belangrijk voor ons als Maastricht, maar vergroot de aantrekkelijkheid van de hele euregio’.

Met de plechtige ondertekening van de nieuwe overeenkomst wordt een hoofdstuk afgesloten. Er kan nu vooruit gekeken worden. Er ligt heel wat moois in het verschiet, zoals meer kansen voor de euregionale tewerkstelling, een versterkte aantrekkelijkheid van alle gemeenten langs het tracé, een betere bereikbaarheid voor de universiteiten van Hasselt en Maastricht.

De sneltram: de feiten

1Het tramtracé tussen Hasselt Station en Maastricht Mosae Forum heeft een lengte van circa 30 kilometer, waarvan 27 km op Vlaams grondgebied.

2De tram maakt onderdeel uit van het Spartacusplan, het toekomstplan van De Lijn voor de provincie Limburg. Het plan omvat een fijnmazig OV-netwerk dat tramlijnen, snelbussen, stads- en streekbussen en treinverbindingen op elkaar afstemt en zo zorgt voor een veel betere mobiliteit in Belgisch Limburg;

3In Vlaanderen heeft de tram tien haltes, waarvan 4 in Hasselt, 2 in Diepenbeek, 3 in Bilzen en  1 in Lanaken.  In Nederland worden twee haltes voorzien  in  Maastricht : Sphinxkwartier en Mosae Forum.

4De tramverbinding halveert de OV-reistijd tussen Hasselt en Maastricht. Op dit moment is het per bus ongeveer 70 minuten. Straks is dat met de tram ongeveer 30 minuten.

5De tram zal op werkdagen en zaterdag om het halfuur rijden, op zondag om het uur.

6De tram rijdt in de stad tussen de 10 en 35 km/uur. Buiten de stad is dat maximaal 100 km/uur.

VIAKabinet Ben Weyts
BRONPersbericht